هل تعلم React أو Next.js ؟ 🤔👀

Posted by

هل اتعلم React ولا Next.js ؟ 🤔👀

هل اتعم React ولا Next.js ؟ 🤔👀

React و Next.js هما تقنيتين شهيرتين في عالم تطوير الويب. كلاهما يحظي بشعبية كبيرة ويستخدم من قبل العديد من المطورين والشركات الكبيرة.

React هي مكتبة JavaScript لبناء واجهات المستخدم. تم تطويرها من قبل فيسبوك وتم إصدارها لأول مرة في عام 2013. تتميز React بكونها قوية ومرنة وسهلة الاستخدام لبناء واجهات المستخدم الديناميكية.

من ناحية أخرى، Next.js هي إطار عمل لتطوير تطبيقات الويب بناءً على React. تم تطويرها من قبل شركة Vercel وهي مفتوحة المصدر ومجانية للاستخدام. توفر Next.js العديد من الميزات المتقدمة مثل التجميع الساخن وإدارة الحالة والتصدير المسبق وغير ذلك الكثير.

لذلك، إذا كنت مازلت تتعلم React، فإن الانتقال إلى Next.js قد يكون خطوة جيدة. يمكنك تعلم React أولاً ثم الانتقال إلى Next.js بعد ذلك لتعلم كيفية بناء تطبيقات الويب الديناميكية بشكل أكثر تقدما.

بغض النظر عن الخيار الذي تختاره، فإن تعلم React و Next.js سيكون له تأثير كبير على مهاراتك في تطوير الويب وفهمك لبنية تطبيقات الويب الحديثة.

0 0 votes
Article Rating
9 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
@yehiatech
4 months ago

🌟 تعلم React انهاردة بقى ليه Frameworks كتيرة .. بخلاف زمان لما كنت بتتعلم React مكنش فيه غيره كمكتبة تتعلمها وتشتغل بيها.

🌟الفكرة ان الFrameworks زي Next.js انت برده بتكتب فيها كود React اللي هو الJSX وبتبني برده Components بنفس الطريقة .. ففكرة الFrameworks اللي اتبنت لReact هي مجرد تطور طبيعي لReact نفسه ومش بتستبدله.

🌟 وهو النهاردة بقى Opinionated في اختيارك اذا كنت عايز تستخدم في البروجكت بتاعك React بس كمكتبة او تستخدم واحد منالFrameworks بتاعته زي Next.js .. يعني مفيش اختيار صح او غلط .. كاه بيوصل لتفس النتيجة

ما تنسوا الLike والFollow ✌️🚀
وشوفوا قناة اليوتيوب عليها فيديوهات برمجية هتفيدكم ✌️🔴

@salamanetwork
4 months ago

مالها jQuery والله مكتبه بنت حلال بلا وجع دماغ… الفريمورك بوظت المجال خالص 😂

@phan_tom1
4 months ago

ممكن حضرتك تتكلم عن لغة smali وايه فوايدها لاني مش لاقي مصادر كتير ليها

@osama_zayed
4 months ago

هل بقدر استخدمها معا لارفيل مباشره

@rafatkhtab2436
4 months ago

😢😢😢

@pygorithm423
4 months ago

طيب يا يحيى انا مبرمج عندي خبرة محترمة نوعا ما (3 ل 4 سنين) في مجال الديسكتوب وعامل مشاريح و لارج سكيل سوفتويرز وكده
بعرف html css bootstrap
وبتعلم js وان شاء الله مش هتاخد مني اكثر من 3 اسابيع
تنصحني بالفيديو بتاعك للأساسيات واخش بعدها على طول ل next ؟

@user-uy6vc7de2n
4 months ago

يجماعة شن رايكم في unstable_noChach() بصراحة ابداع next js 14

@mrcloud1679
4 months ago

بس لازم تتعلم react قبل next, عشان خاطر تتأسس على فكرة الكومبونات و الريندر و usestate وحاجات ثانية كثير، وبعد ما تتأسس ب react وتطبق عليه تعلم next رح يكون سهل إن شاء الله 😊